B&W schrijven in de 'beleidsarme' begroting 2019 dat strikt op de portemonnee gelet moet worden en mogelijk zelfs de broekriem aangetrokken. Het college zal “de komende periode dan ook zeer terughoudend zijn met het aangaan van (nieuwe) verplichtingen.“ Het autoparkeren bij het centrum blijft echter toch voor rekening van de gemeente, waarmee feitelijk een subsidie wordt verstrekt aan het autoverkeer. Het Duurzaamheidsfonds, waarvoor begin dit jaar een motie door de raad werd aangenomen is evenwel niet opgenomen. Het signaal is dudelijk: B&W kiezen voor de auto en niet voor het milieu. GroenLinks wil het duurzaamheidsfonds terug op de begroting.

Elbert Raadsen

GroenLinks besteedt de publieke middelen liever aan voorzieningen waar ook jongeren en minima gebruik van kunnen maken en die goed zijn voor de gezondheid, het milieu, de veiligheid en het tegengaan van verkeerslawaai en files, zoals het bevorderen van fietsen door verbreding van doorgaande fietsroutes en het verbeteren van de veiligheid daarvan. Door de uitstoot van CO2, onder andere door autoverkeer, stijgt de zeespiegel, wat voor een gemeente als Capelle die onder de zeespiegel ligt, zeer gevaarlijk kan worden. Het Energie Collectief Capelle heeft In vergelijking met andere gemeenten met haar vrijwilligers heel goede resultaten behaald met de wijkacties voor verduurzaming van woningen, maar het is nog niet genoeg om de doelstellingen van Parijs 2015 te halen. Inzet van professionele adviseurs is beslist nodig en daar is geld voor nodig.

Ook het groenonderhoud komt er in deze begroting bekaaid van af, ondanks verzoeken van de Stichting Natuurvrienden Capelle. Door een 'sober' maaibeleid worden de bloemen in het groen weggemaaid waardoor er geen voedsel meer is voor wilde bijen en insecten, nodig voor de bestuiving en als voedsel voor vogels. In Nederland zijn we al 50-75% van de insecten kwijt en de helft van de voorkomende wilde bijen wordt met uitsterven bedreigd. Door slecht onderhoud van de vlindertuin in het Schollebos staat die nu vol onkruid waar de vlinders niets aan hebben. GroenLinks dient een motie in voor ophogen van het budget naar een bij-vriendelijk maai- en onderhoudsbeleid, zoals de provincie Zuid-Holland bepleit.

Zoals blijkt uit door GroenLinks gestelde vragen wordt het bomenbeleid slecht uitgevoerd, wat voor veel bomen een voortijdig einde betekende. Hoeveel bomen Capelle kwijt is, is ondanks beloofde jaarlijkse rapportages over de bomenbalans niet duidelijk. GroenLinks wil dat B&W het afgesproken bomenbeleid uitvoert en daarvoor voldoende geld op de begroting opneemt. Meer algemeen geldt dat Capelle te weinig uittrekt voor onderhoud.

Sinds de gemeente het plasticafval niet meer apart ophaalt en dit bij het restafval mag worden gegooid is de opbrengst van het hergebruik van plastic verminderd. De doelstellingen over afvalscheiding worden ondanks de ingevoerde nascheiding van het restafval bij lange na niet gehaald. GroenLinks wil dat het scheiden van huisvuil vooral voor bewoners van hoogbouw veel gemakkelijker wordt, tegelijk met een bewustwordingscampagne en heeft daar voorstellen voor ingediend.