"College en raad investeer in de infrastructuur, maar dan de sociale. Geef Capelse initiatieven een steun in de rug. Ga niet met de rug naar grote groepen inwoners staan door de dialoog te negeren en eenzijdig te hameren op orde en toezicht. Biedt perspectief aan Capelle, juist voor diegenen die het in deze economisch moeilijke tijden toch al zwaar hebben."

Aldus fractievoorzitter Irja Verweijen tijdens de Raadsvergadeing op maandagavond 27 juni.

 

De volledige tekst van Irja:

Voorzitter,
In december vorig jaar spraken we in de raad over de bezuinigingen. Dat was zuur, vooral op sociaal en cultureel gebied. Nu, bij de Voorjaarsnota komt het zoet. Het grootste cadeau is 5 miljoen voor verkeersmaatregelen op en rond de Abram van Rijckevorselweg. Maar ook 4 ton voor het opknappen van het Stadsplein. En de stadsmariniers komen.
Goed nieuws dus voor de Capelse burger.

GroenLinks kan ook tevreden zijn:
In de eerste plaats vanwege het anticyclisch begroten. Dat betekent dat de gemeente in slechte tijden de reserves aanspreekt en in goede tijden spaart. GroenLinks is daar groot voorstander van. In december vond het college dat onverantwoord. Het is dus een groot compliment voor GroenLinks dat het college die gedachte nu wel heeft omarmd. De 5 miljoen voor verkeersmaatregelen komen namelijk uit de Reserve Openbare Ruimte. Later gaat het college die reserve weer aanvullen uit de exploitatieopbrengsten.
Alleen: een tikkeltje eerder anticyclisch begroten had hard snijden in sociale en culturele programma’s voorkomen.
GroenLinks kan ook tevreden zijn omdat de zogenaamde kamelenneuzen niet langer uit den boze zijn. Het zijn eenmalige projecten die uiteindelijk blijvend zijn. Wij vinden dat er mogelijkheden moeten blijven om iets te proberen. Als dat succes heeft, moet het kunnen blijven. Dat kon niet volgens het college, maar kijk nu het voorstel van het college van € 50.000,- voor acquisitie economie. Het college wil die acquisitie een jaar proberen. Als het een succes is, dan komt er structureel geld voor. Als deze kamelenneus kan, moeten andere ook kunnen.

Nieuw beleid?
Het college heeft nieuwe plannen, maar is er ook nieuw beleid?

Stadsmariniers en camera’s
Capelle krijgt stadsmariniers, want Capelle moet nog veiliger. Maar het aantal incidenten neemt al jaren af en de districtschef van de politie adviseert de politie niet verder uit te breiden. Rotterdam zet de stadsmarinier alleen in die wijken in waar de veiligheid lager dan een 3,5 scoort. Voor Capelle is dat een 6,7!. Honderd procent veiligheid heeft nooit bestaan. Dat zal ook nooit lukken. We moeten trots zijn op zo’n hoog veiligheidsgevoel.
Een andere functie van stadsmarinier is het “doorblazen” van de ambtelijke organisatie en de relaties tussen organisaties. Wij vragen ons af of dat niet in de eerste plaats een taak voor de wethouders is. Capelle heeft zes wethouders, dus al zes stadsmariniers en bovendien een speciale wethouder integrale veiligheid.
Al met al, op basis van welk door raad vastgesteld integraal veiligheidsbeleid kiest het college voor de stadsmariniers?
En dan de camera’s die het college wil inzetten. Hoe effectief zijn ze? Wat we zeker weten is dat ze de privacy van Capellenaar schenden.

Vijf miljoen voor wegen
Het college wil vooral investeren in de Abram van Rijckevorselweg. In de pers noemt het college dat die maatregelen ook een uitnodiging aan anderen is om de doorstroming op Algeracorridor aan te pakken. Maar het Rijk geeft geen geld voor een oeververbinding tussen Krimpen en Ridderkerk. Zijn er anderen die wel geld willen stoppen in Algeracorridor?
Wat schiet de Capellenaar met deze verbeteringen op? Staat hij straks iets verderop in de file? Je moet de hele keten aanpakken, niet een stukje.
In Slim Reizen, het verkeer- en vervoerplan dat door raad is vastgesteld, staat dat de Abram van Rijckevorselweg een barrière is in de noord-zuidrichting. De investering van vijf miljoen is juist bedoeld om de doorstroming in oost-westrichting te verbeteren. Op basis waarvan wijkt het college van Slim Reizen af?
Zowel het Fietsplan, dat door raad is vastgesteld, als het collegewerkprogramma willen het fietsen stimuleren. Bij de investeringen voor de Abram van Rijckevorselweg zijn ook enkele investeringen voor de fiets. Prima, maar het hoofddoel van de investeringen is het verbeteren van de doorstroming van het autoverkeer. Ofwel, de concurrentiepositie van de auto verbetert ten opzichte van de fiets. Daarmee stimuleer je het fietsen niet.
GroenLinks vindt de concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto belangrijk. Daarom dient GroenLinks het amendement fietsroutenetwerk in, samen met de PvdA. De strekking van het amendement is dat eenmalig €250.000 wordt uitgetrokken voor verbeteringen van het fietsroutenetwerk wanneer vijf miljoen euro wordt geïnvesteerd in de Abram van Rijckevorselweg.
Verder signaleert GroenLinks dat de Stadsregio Rotterdam flink gaat snijden in de buslijnen in Capelle. Alle lof heeft GroenLinks voor het krachtige protest daartegen van de wethouder. Maar het moet niet bij woorden blijven. Daarom steunt GroenLinks de motie Dolmus van de PvdA en de SP die pleit voor kleine bussen.

Cultuur
Het opheffen van de functie van de cultuurcoördinator heeft de raad in december financieel vastgelegd. Maar het gat dat daarmee inhoudelijk in de cultuurnota is geslagen, is niet gerepareerd.
Voor de bibliotheek en de muziekschool staan de hoogte van de bezuinigingen sinds december vast. Maar wat dat gaat betekenen voor de bibliotheek en de muziekschool is nog steeds niet duidelijk. Het college zegde wel toe dat de raad bij de Voorjaarsnota duidelijkheid zou krijgen.

Kinderboerderij
Ook voor de kinderboerderij liggen de financiën sinds december vast. Pas daarna is gekeken naar wat de kinderboerderij doet. Dat knelt, wat moet een zorginstelling met natuur- en milieueducatie en een kinderboerderij? Het zijn geen kerntaken van een zorginstelling, dus die zullen binnen de kortste keren sneuvelen.

Sociaal
Ook voor het sociale domein idem dito: voor de buurtmoeders, het peuterspeelzaakwerk, het armoedebeleid, enzovoort zijn de financiële kaders duidelijk. Maar de gevolgen? Nog steeds hebben we geen idee.

Drie rode draden
Voor GroenLinks zijn er drie rode draden in dit verhaal.

De eerste rode draad is dat gemeenteraad wel de financiën regelt, maar het inhoudelijke beleid een stiefkindje is. Daarom dient GroenLinks samen met de PvdA, D66, SP en Capelle.Nu de motie Transformatie kaderstelling in. Daarin verzoeken deze fracties het college de raad vóór de begroting 2012 voorstellen te doen voor het inhoudelijke beleid en voor de procedures voor wat in de Voorjaarsnota 2011 financieel is vastgelegd. Ook willen de fracties dat voortaan gelijk met het regelen van het geld duidelijk is welk beleid en welke procedures daarbij horen.

De tweede rode draad is dat het duidelijk is wat het college en de coalitie willen.
- Veiligheid en nog eens veiligheid, ondanks een dikke voldoende.
- Naar infrastructuur gaat maar liefst 5 miljoen, met op plaats één de auto.
- Wat kwetsbaar is in Capelle komt er bekaaid af. Er zijn forse bezuinigingen in het sociale domein en bij cultuur. Het college investeert niet in duurzame scholen, onderwijs, milieu en duurzaam verkeer. Hiervoor geldt voor het college wel het principe: eerst kaders stellen, dan pas geld reserveren.

De derde rode draad: het college stelt eerst financiële kaders en gaat dan pas naar Capelse maatschappij.
College: ga uit van kracht van Capelse maatschappij. Neem haar kennis en ervaring serieus.
Er is een verschil tussen horen, luisteren, verstaan, begrijpen en toepassen. Het is hoog tijd dat het Capelse gemeentebestuur dat beseft en daar naar handelt.

Voorzitter ik sluit af met een oproep.
College en raad investeer in de infrastructuur, maar dan de sociale. Geef Capelse initiatieven een steun in de rug. Ga niet met de rug naar grote groepen inwoners staan door de dialoog te negeren en eenzijdig te hameren op orde en toezicht. Biedt perspectief aan Capelle, juist voor diegenen die het in deze economisch moeilijke tijden toch al zwaar hebben.