Vooral scooters met de ouderwetse tweetaktmotoren blijken grote luchtvervuilers. Dat is vooral slecht voor de gezondheid van de fietsers. GroenLinks roept daarom het college op scooters van het fietspad te weren.

Kort geleden verscheen een onderzoek waaruit bleek dat scooters met tweetaktmotoren veel grotere luchtvervuilers zijn dan gedacht. In deze ouderwetse motoren is de verbranding veel slechter. Maar ook scooters met viertaktmotoren vervuilen in verhouding meer dan andere voertuigen. Irja Verweijen van GroenLinks: “Dat komt onder andere omdat de wetgeving voor scooters veel minder streng is dan de wetgeving voor bijvoorbeeld auto’s en vrachtwagens. Daar zou wat aan moeten veranderen. Maar voordat de wetgeving is veranderd zijn we waarschijnlijk een aantal jaren verder. Al die tijd heeft de luchtvervuiling vooral nadelen voor fietsers. Zij ademen rechtstreeks de vieze lucht in, vooral bij verkeerslichten als de motoren stationair draaien en daardoor extra veel uitstoten.”

Het college van Capelle kan uiteraard de wetgeving niet veranderen. Maar GroenLinks vindt dat het college daarom niet achterover moet leunen.
Irja Verweijen: “GroenLinks roept het college op te verbieden dat scooters de fietspaden gebruiken. Zo’n verbod kan het college op korte termijn instellen. Het nieuwe college wil het fietsgebruik stimuleren staat in de milieuparagraaf van het coalitieakkoord. College, geef de fietser letterlijk meer lucht!