Sluipverkeer door zware vrachtwagens zorgt voor extra druk op de toch al overbelaste Algeracorridor. Dat veroorzaakt geluidsoverlast voor omwonenden, files en schade aan de N210 en de Algerabrug. De fracties van GroenLinks in Capelle en Krimpen aan den IJssel willen daarom van de colleges weten wat de gevolgen zijn van het gebruik van de Algeracorridor als sluiproute voor het vrachtverkeer.
Bijna twee jaar geleden doken al berichten op dat de Algeracorridor gebruikt wordt als sluiproute door zwaar vrachtverkeer. Dat verkeer zou zo de weeglussen in de A12 bij Woerden omzeilen. De gevolgen zijn ingrijpend: schade aan weg en brug, stevige geluidsoverlast voor omwonenden en langere files vanwege het extra verkeer.
GroenLinks vindt het belangrijk dat gekeken wordt hoe de druk op de Algeracorridor verminderd kan worden.
Bewoners van de Capelse Rondelenflats klagen nog steeds over het geluid, vooral in de nachtelijke uren. In de Krimpenerwaard wordt op dit moment de N210 gereconstrueerd, met als gevolg veel overlast. Door de slappe bodem is verzakken van die weg keer op keer een probleem. GroenLinks is bezorgd dat door zwaar vrachtverkeer snel weer een nieuwe reconstructie nodig is met extra kosten en weer overlast als gevolg. De beide fracties willen vooral van hun colleges weten hoe groot het probleem is en welke stappen de colleges gaan nemen om sluipverkeer tegen te gaan.