De verkeersveiligheid bij basisscholen laat vaak te wensen over. Drie Capelse raadsleden -waaronder Irja Verweijen- willen daar wat aan doen. Zij dienen daarom in de raadsvergadering op 30 maart een voorstel in om de verkeersveiligheid bij scholen te verbeteren.
Verkeersonveiligheid bij basisscholen ontstaat vooral doordat de kinderen door hun ouders met de auto naar school gebracht worden. Veel auto’s en dan ook nog vaak fout geparkeerde auto’s maken het vlak bij school onoverzichtelijk en onveilig, zeker voor kinderen. Irja Verweijen van GroenLinks, Annelous van der Klauw van de VVD en Nico van Buren van het CDA willen daar verandering in brengen. Zij vinden dat veel meer de belangen van kinderen voorop moeten staan. Kinderen moeten veilig zelfstandig naar school kunnen lopen of fietsen. Dat is goed voor hun ontwikkeling en bovendien noodzakelijk: als zij naar de middelbare school gaan, moeten zij alleen op pad kunnen.
De drie raadsleden willen in de eerste plaats dat bij iedere Capelse basisschool kinderen zelf gaan kijken hoe veilig het verkeer in de omgeving van hun school is. Het maakt hen meer bewust van wat veilig en onveilig is. Vervolgens moeten juist de kinderen betrokken worden bij het oplossen van de problemen en later beoordelen of de maatregelen effect hebben. Natuurlijk zijn ook de school, de ouders, de buurt en bijvoorbeeld de politie en Veilig Verkeer Nederland bij de oplossingen betrokken.
Voor elke school moet een plan van aanpak komen. Elke school is anders, dus die plannen van aanpak zijn maatwerk. Maar één ding moeten al die plannen gemeen hebben: bij de oplossingen moeten de belangen van de kinderen voorrang krijgen. De raadsleden stellen onder andere het instellen van schoolerven voor. Dat is een gebied rond elke school waar duidelijk is dat de belangen van kinderen voorrang hebben. Eén van de andere mogelijke maatregelen is de aanleg van kindlinten. Dat zijn duidelijk gemarkeerde routes waarlangs kinderen veilig van en naar school kunnen lopen of fietsen. Andere mogelijke maatregelen zijn het instellen van parkeer- en stopverboden, zones waar ouders kort mogen stoppen om hun kinderen in- en uit te laten stappen en educatie. Het is de bedoeling dat iedere jaar voor drie scholen een dergelijk plan van aanpak wordt gemaakt en uitgevoerd.