Tegen de wil van de buurtcoalitie en veel insprekers heeft de gemeenteraad op 20 april het koersdocument gebiedsvisie Florabuurt aangenomen, met alleen de stemmen van PvdA, SP en GroenLinks tegen. Volgens deze visie moet het aandeel vrije sector huur- en koopwoningen in deze buurt omhoog van 16 naar 40%, door nieuwbouw en verkoop van bestaande huurwoningen. Protesten van bewoners tegen een vrije sector woontoren aan de Dotterlei bleken aan dovemansoren besteed.

Terwijl Leefbaar Capelle steeds met de mond belijdt dat de bewoners het mogen zeggen bleek ook hier dat andere belangen, zoals hier die van investeerders, voor gaan. Dat is precies wat de rekenkamer in het rapport “Van inspraak naar invloed” in 2016 opmerkte: “De doorwerking van de inbreng is zeer beperkt. […] Dit leidt ertoe dat de uitvoering van burgerparticipatie in de praktijk nauwelijks effectief is.”

Het renoveren van de Florabuurt, een gebiedje van ongeveer 350 bij 400 meter, in 1966 bebouwd met 847 merendeels portiekflats, is hard nodig. Na jarenlange verwaarlozing zijn deze goedkope woningen toe aan een grondige renovatie van onder andere keukens, badkamers en portieken, isolatie, uiterlijk en buitenruimten. Door renovatie stijgt de huur aanzienlijk, maar blijft dankzij de huurtoeslag bereikbaar voor de vele laagst betaalden in deze buurt. Er komt ook sociale nieuwbouw ter compensatie van het verlies aan goedkope woningen door sloop in de Hoven. Toevoegen van extra vrije sector nieuwbouw zou de toch al hoge dichtheid van deze buurt verder verhogen, ten koste van het groen en de veiligheid, maar de gemeente zegt dat nodig is voor de wooncarrière van bewoners met een gestegen inkomen. Dat is overduidelijk een drogreden. Binnen een straal van een halve kilometer rond de buurtsuper aan de Wingerd vindt je in de Molenbuurt 360 middeldure eengezinskoopwoningen. Ten oosten van het winkelcentrum ligt de Bloemenbuurt-west met een variëteit van 615 woningen, waaronder eengezinswoningen in diverse prijsklassen en éénderde koopwoningen. Loop je 3 minuten naar het zuiden dan sta je in de Akker- en Haagwinde met bijna honderd ééngezinskoopwoningen en meer dan 300 particuliere huurflats. Ook de bewoners daarvan doen hun boodschappen aan de Wingerd.

Een motie van de coalitiepartijen om de Dotterleitoren te heroverwegen kreeg geen steun van Leefbaar Capelle, VVD en SGP. De VVD vond dat deze toren er wel moest komen en maakte zich anders zorgen over de grondexploitatie van de gemeente. Ook hier regeert dus de financiële winst.