GroenLinks wil meer geld voor de fiets. Het college vindt dat Capelle meer in balans moet zijn en trekt daar veel geld voor uit. Maar dat betekent dat het één jaar oude fietsplan inmiddels in de prullenbak kan worden gegooid. Er is geen geld meer over voor een goede uitvoering van het plan.
"Het streven om 3% meer mensen op de fiets te krijgen was al een magere doelstelling, maar omdat er te weinig geld is, wordt dit totaal niet waargemaakt", stelt Peter Ras, fietsspecialist van GroenLinks.
"De balans is helemaal zoek nu het college ook nog eens 5 miljoen extra wil investeren in knelpunten voor autoverkeer, terwijl er geen cent beschikbaar is voor verbetering van het fietsroutenetwerk. En dat terwijl in het, breed door de raad goedgekeurde, fietsplan staat dat die investering juist zo hard nodig is."
GroenLinks zal op de komende raadsvergadering een voorstel doen om € 250.000 vrij te maken specifiek voor de vele tientallen knelpunten uit het fietsplan als er 5 miljoen wordt geïnvesteerd in de auto. Het geld voor de fiets kan betaald worden uit dezelfde reserve als die waarin de 5 miljoen voor de auto gevonden is. Daarmee wordt de balans tussen auto en fiets weer enigszins hersteld.