In maart 2017 werd in de Capelse gemeenteraad een motie aangenomen die het erg lastig maakt om windmolens te plaatsen in Capelle aan den IJssel en in Krimpen aan den IJssel. In de motie “Geen overlast door windturbines” is besloten dat de raad er alles aan moet doen overlast gevende windmolens langs de randen van Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel tegen te houden. Dit zou dus kunnen betekenen dat, zelfs als de locatie van de windmolen binnen de toegestane normen past, de windmolen er niet mag komen.

Als we de windmolen langs de A16 in het Rivium als voorbeeld nemen, zien we dat de normen vrij streng zijn. Zo mag een windemolen niet meer dan 42 decibel aan geluid produceren. In vergelijking, dat is ongeveer net zo veel geluid als wat vogels maken bij zonsopkomst. De naastgelegen A16 produceert veel meer geluid, zo’n 70 decibel. Dat is bijna tien keer zo veel geluidsvolume als de windmolen.

Wij van GroenLinks vinden daarom dus dat er best nog meer windmolens mogen komen in Capelle, de last die onze inwoners hiervan zullen ervaren is te verwaarlozen.