Meer ruimte voor fiets, voetganger en openbaar vervoer
GroenLinks wil meer ruimte voor voetganger en fiets. De komende jaren verbeteren we de fietsinfrastructuur. Het netwerk van fietspaden wordt verder uitgebreid en doorgetrokken naar populaire locaties. We zorgen voor een betere fietsverbinding tussen Schollevaar, Rivium en in ieder geval Capelle Centrum. Daarnaast willen wij investeren in betere OV verbindingen tussen Schollevaar, Rivium en overig Capelle met het centrum van Capelle en Rotterdam.
We verlichten alle fietspaden en gebruiken hiervoor innovatieve technieken, bijvoorbeeld dynamische verlichting (een fietspad wordt verlicht wanneer iemand langsfietst). Dit om het rijcomfort, de verkeersveiligheid en de sociale veiligheid naar een hoger niveau te tillen. Fietspaden worden breed genoeg met ruime bochten en voorrang op rotondes. Voor de veiligheid van (jonge) Capellenaren worden de fietsroutes gescheiden van de hoofdwegen aangelegd.
Deelfietssystemen worden verder uitgebreid. Bij alle metrostations komen OV-fietsen te staan. Verkeerslichten worden afgesteld volgens het principe: eerst voetganger en fietser, dan OV, en dan pas de auto.
We dringen de auto terug
De komende vier jaar zullen er geen extra parkeerplaatsen bij winkelcentra en openbare ontmoetingsplekken bij worden gebouwd en wordt de openbare ruimte gebruikt voor het aanleggen van parken, groen en ontmoetingsplekken. We gaan onderzoeken of gratis parkeren in Capelle nog wel houdbaar is.
Ook dient bij de inrichting van wegen rekening gehouden te worden met een snelle en optimale bereikbaarheid voor hulpdiensten. De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom moet naar 30 km/u worden verlaagd. 50 km/u wordt de uitzondering. Dit voor de veiligheid van kinderen én volwassenen. Waar mogelijk maken we wegen eenrichtingsverkeer. Zo wordt veel ruimte gewonnen, maar blijft alles bereikbaar. Ook rijden snorfietsen, brommers en scooters voortaan op de rijbaan.